Köpvillkor

För att handla i butiken måste du enligt lag fyllt 18 år.

Priser och betalning

Varje vara på www.scootboots.se anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Vi erbjuder fri frakt inom Sverige. Ni meddelas via sms eller mail när det är dags att hämta ut er vara om varan skickas till ombud.

Betalning med Payson. Med Payson betalar du enkelt och tryggt. Välj att slutföra köpet direkt med VISA, MasterCard och internetbank eller betala i efterhand på faktura eller delbetalning. Läs mer här: www.payson.se

Betalning mot faktura
Vi erbjuder betalning mot faktura i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs. Företag som betalar mot faktura måste vara registrerade i Sverige och ska betala fakturan inom 30 dagar. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Läs mer om villkoren här.

Information om pantsättning
Vid betalning mot Faktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan.

Du har inte ångerrätt om:

Varan är använd, smutsig och eller förseglingen brutits. Ej heller vid köp av begagnade varor eller om varan blivit omgjord eller manipulerad såsom vid broddning av boots eller isättning av dubb. Ej heller om bootsen blivit omformade med exempelvis värmepistol.

När du utnyttjar din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort, förlorar du ångerrätten.

När du returnerar en vara ska du: sända tillbaks varan med bifogad retursedel.

Byte av storlek/retur

Önskar du byta storlek, byta vara eller returnera varan, behöver du skicka tillbaka varan till oss och utnyttja din 14 dagars ångerrätt och meddela oss att ni önskar få pengarna tillbaka. Ny order på önskad ny vara lägger ni via webbshoppen. Kreditering sker via Payson efter vi mottagit och godkänt returen.

Returer sker med bifogad retursedel. Scootboots Scandinavia erbjuder fri frakt och fri retur.

Utprovning:

Scootboots får du prova, men inte rida eller låta hästen gå runt med dem.  Viktigt att ha rent och skrapfritt underlag. Lägg ett ordentligt täckande skydd i form av en större skiva på golvet så inte hästen skrapar med bootsen i betonggolvet. Trä på en plastpåse eller strumpa runt hoven innan utprovning. Prova ej bootsen i box då boxströ lätt smutsar ner bootsen. Du ska kunna skicka tillbaka bootsen utan värdeminsknings avdrag om de inte passar eller om du inte önskar behålla dem. Öppna heller inte medföljande broschyrer, etiketter, eller tillbehör innan du vet att bootsen är rätt storlek. Varan ska vara i nyskick.

Garantier och service

Vid eventuella reklamationer kontakta info@scootboots.se. Vanligtvis har bootsen 3 månaders garanti för fabrikationsfel. Svensk köplag gäller. Garantin gäller inte vid slitage, misskötseln av varan, olyckshändelse efter att kunden fått varan. Ej heller vid köp av fel storlek som uppenbarar sig efter det att man använt bootsen. Garantin kan bestå av reparation som säljaren står för, prisreduktion, byte av vara eller alternativt återköp.
 
Är det fel på varan ska felet anmälas inom rimlig tid, vilket är max 2 mån efter att felet upptäckts. Det kallas enligt lagen för ”inom rimligt tid”. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny eller med en kredit. Vid godkänd reklamation står säljaren för fraktkostnaden.

Privat Policy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Leveranser och frakt

Leveranstiden för lagerförda varor är 2-5 arbetsdagar inom Sverige. Ej lagerförda varor är beställningsvaror och har en längre leveranstid. Eventuella avvikande leveranstider kan förekomma. Fri frakt inom Sverige.

Ej uthämtade paket

Order som understiger 2 kg levereras till er postlåda. Om detta ej är möjligt levereras ordern istället till ert närmsta ombud. Order som överstiger 2 kg levereras till ert närmsta PortNord ombud. Ej uthämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 200:-

Återbetalningsskyldighet:

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.